Ärkefiender

Sitter och läser om konflikten mellan indien och pakistan. Väldigt,väldigt intressant. Har inte hunnit sätta mig in i den innan men det är väl dags då jag har vänner från båda sidor. Tyvärr är denna konflikt något som påverkar de olika folkslagen i sverige idag också. Det är svårt att komma ifrån ens historia och det man gått igenom även om det var ens förfäder. Vet inte så mycket om själva problemet men jag ska få större klarhet i det så fort jag kan. Som jag uppfattat det så blev det Knas efter att engelsmännen gav upp indien 1947. Då gjorde den nya staten pakistan anspråk på kashmir. Sedan dess har de utkämpat 3 krig varav 2 om just kashmir. Relationen mellan dessa två länder är väldigt spänt. Det har varit terrordåd och många människor har dödats. Och sedan flera år tillbaka befinner sig pakistan i en våldsspiral där militanta grupper och talibaner är ett hot mot landet och dess existens. Såg däremot att man haft ett möte där ländernas utrikesministrar träffades. Även om det inte löser något tycker jag att det är ett steg i rätt riktning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0