Arab authoritarianism

Varför är mellanöstern som den är?
Varför har demokrati utvecklats i nästan hela världen förutom mellanöstern?
Varför sker ingen förändring?
Det är många komplicerade frågor i den kurs som jag läser nu och det är väääldigt intressant att läsa om! 
Jag kommer att återkomma till detta för det är flera faktorer som bidrar till att det politiska systemet i mellanöstern är som den är och inte förändras snabbare än vad den egentligen kan göra.
Jag tycker spontant att även om mycket är dåligt och kan förbättras i mellanöstern (människors rättigheter osv) så tycker jag att det är väldigt irriterande också att resten av världen måste tillämpa det västerländska idealet som USA står för. Vem har gett de rätten att bestämma vad som är rätt och fel? Den demokrati som finns i västvärlden kanske inte passar mellanöstern. Det är en helt annan kultur, tradition och främst religion som råder där så det kommer aldrig fungera att tvinga på de demokrati (som USA försökte göra i och med att Saddam störtades). Folket är inte redo för de förändringarna och för att upprätthålla de förändringar de själva vill ha. Det är det som många inte förstår.
Äh, kan snacka om detta i evigheter haha. Brukar vara tyst på lektionerna och lyssna mest men på seminarier brukar jag ha svårt att hålla käften och jag och min vän Meriam har haft vääldigt många (hetsiga) diskussioner med resten av klassen när vi läste internationella relationer hahaha. I remember när en kille sa att det var bra att USA försökte utplåna den muslimska världen, aaahahahah fyyy fan vad han satte igång klassen! 
Nej, nu ska jag läsa haha. 
Peace in the middle east;)
 

Kommentarer
Postat av: Al

fan va kul jag älskar sånt !

2010-02-26 @ 11:54:36
URL: http://lalos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0